Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jézusom, micsoda nő!

| 2018. 03. 30. | 22:16:00
A Bibliában sem mindenki (csak) az, aki. Ilyen volt a Mária Magdolna. Filmkritika.
Jézusom, micsoda nő!
Hirdetés
Hirdetés

Lehet-e azért valakit kárhoztatni, hogy nőnek vagy férfinak született? Ugye, nem? Márpedig Jézus férfinak született, Mária Magdolna pedig nőnek. És bármit is szabott rájuk a sors, adott az élet számukra utat, szenvedésbe oltott küldetést, vagy telepített rájuk a történelem felülírhatatlannak tűnő emlékezetet, végső soron megmaradtak férfinak és nőnek. Nincs ebben semmi szentségtörés.

A Garth Davis rendezte, szándékosan a húsvéti nagyhétre időzített mozi nem magasztos vallási sztori, hanem látványos emberi történet. A gyönyörű és fiatal Mária Magdolna dögunalmas és álszent szokásrendre épülő halászfaluját hátrahagyva – egyedüli nőként – követni kezdi a gyógyító-tanító, majd Messiássá előlépő Jézust. De ugyan mi érinti meg? Hát persze hogy az, hogy a férfi hozzászól (többek között azt mondja, a mennyei királyság helyrajzi számára nem a felhők fölött kell vadászni, hanem saját magunkban). A Jézus által megfogalmazott üzenet úgy hat Mária Magdolnára, ahogy a nőkre általában a nagy szavak – mélyen és kíméletlenül. Kockáztassuk meg:

Jézus mondhatott volna szinte bármit. Beszélhetett volna az ima ereje helyett az édesvízi halbetegségekről is, Mária Magdolnáról attól is leolvadt volna a saru.

Jézusnak fellépése volt, kiállása, hangereje és meggyőződése. Mindez ellenállhatatlanná tette, legalábbis Mária Magdolna alélt tekintetébe ezt írta bele a rendező.

Mária Magdolna (Rooney Mara) és Jézus (Joaquin Phoenix) első találkozásától fogva minden újabb közös jelenetük megszentelt randevú. És attól, hogy ténylegesen sosem lesznek egymáséi, nagyon is lüktet közöttük a mindenség; valamennyi szemkontaktus sűrű ígéret, minden érintés szexuális rítus is, Mária Magdolna megkeresztelése pedig férfi és nő olyan szakrális eggyé válása, aminél szebbet, beszédesebbet hirtelen rajzolni sem lehetne. Aki ezek után megkérdőjelezi a Jézus és Mária Magdolna közötti viszony természetét, az vagy nem látott még közelről érzelmet, vagy be van oltva film ellen. Merthogy a 120 perc alatt nyilvánvalóvá vált: tökéletesen mindegy, mit ír erről az epizódról Biblia, ez szerelem. Tiszta, romlatlan és tökéletesen reménytelen, mert az egyiknek mennie kell.

Garth Davis ausztrál rendező Oroszlán (Lion) című 2016-os önéletrajzi drámájával írta be magát a nagyok közé. A zseniális alkotás egy indiai kisfiú eltűnését, majd évtizedek múltán családjához való visszatérését dolgozza fel – a megjelenés évében hat Oscarra jelölték, a legjobb film díját végül a Holdfény (Moonlight) vitte el előle. Már ekkor szembetűnővé vált: Davis specialitása a kötődések kidomborítása olyan eszközökkel, hogy a nézőnek sírni lenne kedve a gyönyörűségtől. Ja! És sír is. Mária Magdolna úgy szereti Jézust, mint aki kijön a sötétből a fényre, és azonnal tűzbe lép. Ebben a nőben ott az átélt hő, úgyhogy minél több ruhát adnak rá, minél többet takar el belőle a durva vászonruha, annál izgalmasabb, Davis mit meséltet el a Rooney Mara szemével, akit egyébként az Oroszlánban is játszatott (Lucy). A 33 éves amerikai színésznőt már 7 éve Oscarra jelölték A tetovált lányban megformált félőrült, megszállott hekker, Lisbeth Salander szerepéért. Mária Magdolna a másik véglet, aki légiességében bámulatos őserőt hordoz és játszani hagyja az arcát, amire egy nép tragédiája van írva.

Joaquin Phoenix Jézusa az állhatatosságában egy-egy pillanatra megingó férfi-Jézus: hite kemény, alakja szilárd, ám ha ott a nő, szinte színt vált a tekintete, ahogy Mária Magdolna fénytelen szája is rózsaszínű lesz a keresztelkedés után. Lenyűgöző képeket vonultat föl az operatőri munka: a dél-olasz tájakon és Szicíliában forgatott film 5,3 millió dollárjából bármennyit is költöttek a látványra, minden centet megért. Külön szót érdemel a szuggesztív zene: az izlandi szerzőpáros, Jóhann Jóhannsson és Hildur Guðnadóttir feledhetetlent alkotott.

A Jézus kereszthalálát és feltámadását valójában csak jelzésértékűen ábrázoló film nem a húsvét lényegéről szól. Aki ezt keresi, hitelességet vagy bizonyosságot, az olvassa el a Bibliát. A Mária Magdolna arról szól, hogy két ember ugyan nem párja, de társa és tanúja a másiknak. Halálig. A fő kérdés az, mi lett volna, ha… Mária Magdolna erélyesebb, ha Jézus konkrétabb. Ez a nő képes lett volna átírni a történelmet. Avagy a mesét.

Bereczki-Csák Helga

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés