Hirdetés
Hirdetés

Minimum nulláról kezdeni – amatőr színészek az adósságcsapda ellen

| 2019. 03. 27. | 14:32:00
A való életben is működő megoldásokat keresnek.
Minimum nulláról kezdeni – amatőr színészek az adósságcsapda ellen
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A fórumszínház merőben más, mint a hagyományos színház. Részben azért, mert a kőkemény valóságról szól. Ezúttal roma és nem roma fiatalok meséltek az adósságcsapda problémájáról és tettek kísérletet annak megoldására a színház nyelvén profi szakemberek és a közönség aktív részvételével. A People 2 People Hungary projektet a British Council támogatta.

– Itt nincs happy end, helyette egy kérdőjel marad az előadás végén. Ebben a színházban most az a legfontosabb kérdés, hogyan tudunk egy valós problémára tényleges megoldást találni - amatőr színészek, profi színházi szakemberek és a közönség aktív együttműködésével – mondja Makula Réka. A XXI. század Roma Nők Egyesületének vezetőjeként nemrég egy művészeknek, szociális szakembereknek, helyi közösségi vezetőknek és a társadalom peremén élőkkel foglalkozó drámaoktatóknak tartott fórum színházi képzésen vett részt Budapesten. Az itt tanult módszereket az egyesület székhelyére, Nyíregyházára is hazavitték és egy több alkalmas foglalkozássorozat végén létrehozták saját fórum színházi előadásukat a British Council People 2 People projektjének keretében. Március elején kezdték az intenzív munkát 18 és 30 év közötti fiatalokkal, a Parforum Részvételi Kutatóműhely és a Káva Kulturális műhely szakembereivel.

A fórumszínházi foglalkozáson amatőr színészek mutatnak be kisebb, egymással nem feltétlenül összefüggő jeleneteket olyan társadalmi problémákról, melyekben közvetlenül vagy közvetetten érintettek. – Minden szereplő ismeri ezeket a gondokat nagyon közelről, de azzal soha nem szembesítünk senkit, hogy az általa javasolt jelenet az ő személyes története-e. Az előadást megelőző próbafolyamat alatt mindenkinek van szűrési lehetősége, hogy mi az, amit a nyilvánosság elé akar tárni és felkészült-e arra, hogy erről vitatkozzon-e bárkivel is – emeli ki Oblath Márton, a Parforum munkatársa, a program vezetője. A cél az, hogy a közönség aktív részvételével alakítsák át egy-egy jelenet bizonyos elemeit, így oldva fel a benne kifejezett problémát – olyan megoldásokat dolgozva ki, melyek aztán a való életben is működhetnek.

A módszer így lényegében egy, a színház nyelvén megfogalmazott közös gondolkodás és társadalmi problémákra adott valós, akár rendszerszintű megoldások kutatásának tere.

A nyíregyházi előadás alaptörténetének kijelöléséhez a szervezők kutatómunkát folytattak arról, hogy melyek azok a legégetőbb problémák, amik a helyi közösségben előfordulnak. “A csoportban egyaránt találunk roma és nem roma középiskolás diákokat és házas, gyerekes fiatalokat is. Őket kérdeztük meg, hogy milyen mindennapos problémával találkoztak rokonságuk és a barátaik körében, mivel küszködnek az emberek, így jött ez az adósságcsapda és annak rengeteg formája, mint az uzsorakamat vagy a banki hitel.” - meséli Réka.

Az előadás egyetlen család történetét mesélte el, de több kisebb jelenetsorra bontva azt. Milyen az, amikor egy egész család eladósodik? Mit jelent egy érintettnek és környezetének a munkakerülés? Hogyan gyűrűzik be mindebbe a prostitúció problémája, vagy épp hogyan küzd meg egy roma származású ember a diszkriminációval. “Problémát problémára halmoztunk, de nem adtuk meg azt az utat, hogy hogy van lehetőség a javulásra - ezt a közönséggel együtt akartuk megtalálni. Egyfajta érzékenyítés ez, közelebb hozzuk az embereket egymáshoz és ahhoz, hogy a problémát meg lehet oldani – meséli Kokas Bálint, a darab egyik szereplője.

A fórumszínház a megoldáskeresésen túl kiváló módszer arra, hogy a szélesebb közönség is betekintést nyerjen olyan, különösen a társadalom hátrányos helyzetű tagjainak mindennapos problémáiba, amelyek sokak számára láthatatlanok, épp ezért olykor érthetetlenek is.

– Alapjában véve mindenhol ugyanaz jelenti a nehézséget: a társadalmi mobilitás lezárt és bizonyos helyzetekben rendkívül determinált, ami az összes hátrányos helyzetű csoportot áthatja. Azok az emberek, akik több generáció óta élnek olyan területeken, ahonnan szinte képtelenség kitörni és már az óvodában eldöntik róluk, hogy melyik iskolába fognak kerülni, ott nagyjából mindig ugyanazok a problémák. A fórum színház egy remek módszer arra, hogy meglássuk, mi a módja annak, hogy ezeket a falakat legalább egy-két ember át tudja törni – meséli a darab rendezője, Sereglei András, a Káva Kulturális Műhely színész-drámatanára.

Az egyesület megalakításával Rékának és alapítótársainak nagy álma vált valóra, és mára az egyik olyan jelentős roma civil szervezetté nőtte ki magát a közösségük – roma és nem roma származású tagokkal –, ami aktív és sikeres is egyben. Tevékenységük szerves része az érdekérvényesítés mellett a tehetséggondozás is; a zene, a tánc és ének mellett egyre inkább nyitnak a színészet felé is.

– Az elmúlt évben és részben a fórum színházi foglalkozás alatt tudatosult igazán bennünk, hogy micsoda tehetség bújik meg egy-egy itteni fiatalban, mennyire megnyílnak a színpadon – különösen szembetűnő ez a roma közösségekben, fantasztikusan hat rájuk a színház. Célunk, hogy az egyesület munkájába szervesen beleépítsük ezt a színházi módszert. Úgy látjuk, hogy ez valódi szemléletváltást okozhat a romák körében – kifejezhetik önmagukat, a problémáikat és összehozzák a közösséget is, amiben élnek.”

Hirdetés
Hirdetés