Hirdetés
Hirdetés

Az ingatlanosok nagy részében nem lehet bízni

| 2019. 08. 13. | 11:51:00
Képzettség nélkül dolgoznak.
Az ingatlanosok nagy részében nem lehet bízni
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az ingatlanközvetítők jelentős része képzettség és hozzáértés nélkül, vagy etikátlanul tevékenykedik. Ezek a visszajelzések az ügyfelektől érkeznek és az etikátlanság esetén általában a könnyű pénzszerzés áll központi szerepben. Fontos tisztázni, hogy ezekben az esetekben nem feltétlenül törvénytelenség, hanem etikátlanság történik.

– Amikor az üzleti etika kérdéséről beszélünk, fontos látnunk, hogy nem szólunk mind a tízezer hazai ingatlanközvetítőhöz. Az etika kérdéséről a Maslow-piramis alján nehéz beszélgetni, pedig ez egy rendkívül fontos kérdés, ami sikeressé, vagy sikertelenné tehet egy piaci szereplőt. Az ügyfelek fokozódó elvárásainak köszönhetően várhatóan erős szelekció megy végbe a minőségi szolgáltatást nyújtó kollegák és a kóklerek között. Ez nem csak a szakmai megítélés szempontjából, hanem az ügyfelek biztonságát illetően is jótékonyan hat az ingatlanszakmára. Úgy gondolom, hogy elsősorban azok fognak nagy hangsúlyt fektetni az etikus működésre, akik már, akár cégben vagy magánvállalkozóként dolgoznak, de elég nagyok, vagy elég régi piaci szereplők ahhoz, hogy legyen félnivalójuk – magyarázza Balla Ákos, a Balla Ingatlan alapító tulajdonosa, egy nemrég alakult ingatanszakmai szervezet etikai bizottságának tagja.

Vannak azonban, akik képzettség nélkül dolgoznak és ez már a törvénytelenség kategóriájába esik, hiszen

a szabályos ingatlanközvetítés alapfeltétele az OKJ-s végzettség és a jegyzői regisztráció.

Emellett, a regisztráció során az ingatlanközvetítőnek be kell mutatnia az adótartozás mentességéről szóló dokumentumot, valamint az erkölcsibizonyítványát is. Amennyiben valaki nem regisztrált ingatlanközvetítő, ezeket az információkat nem tudjuk arról az emberről, akire nagyértékű vagyontárgyunk eladását bízzuk, így ez már nem pusztán etikai kérdés.

Balla Ákos becslése szerint jelenleg közel tízezer közvetítő tevékenykedik az ingatlanszakmában, amelyből több ezer még a törvényi minimumnak sem felel meg. Ha a törvényi megfelelőségen túlra is tekintünk, akkor a következő arányokra bontható ez a tízezer fő:

Felmerül a kérdés, mégis hogyan lehet megállapítani, hogy egy ingatlanközvetítő etikusan működik-e? Balla Ákos ingatlanszakértő szerint, az, hogy valaki mennyire etikus, csak az elvégzett munka után fog teljességében kiderülni, azonban vannak alapkövetelmények, amelyek könnyen egyértelművé teszik, hogy kit lehet komolyan venni.

Ingatlanközvetítők névjegyzéke
Akár magánszemélyről vagy cégről beszélünk, érdemes leellenőriznünk, vajon az ingatlanközvetítő valóban rendelkezik-e a fentebb említett jegyzői regisztrációval. Ha valóban regisztrált tag, akkor megtaláljuk a nevét az ingatlanközvetítők névjegyzékében.

Fizikai jelenlét: telephely vagy iroda
Ez egy alapvető elvárás, amikor valaki szolgáltatást nyújt, hiszen, ha például az ügyfél panasszal szeretne élni, szükséges, hogy a szolgáltató elérhető, számon kérhető legyen.

Online jelenlét
Ma már fontos megbizonyosodnunk arról, hogy az ingatlanközvetítő használja-e a teljes rendelkezésére álló online eszköztárat, tehát, van honlapja vagy más hirdetési felülete.

Személyes találkozó
Mindenképpen találkozzunk személyesen az ingatlanközvetítővel, annak érdekében, hogy levonjuk a megfelelő következtetéseket. Figyeljünk arra, hogy pontosan érkezik-e, mennyire üzleties a megjelenése, hogyan mutatja be a szolgáltatását, köt-e szerződést és ez a szerződés mennyire átlátható, illetve fair? A nagyon sok oldalas, apróbetűs, nehezen értelmezhető szerződés már kétkedésre ad okot.

Referencia
A legfontosabb pedig, hogy olyan ingatlanközvetítővel vegyük fel a kapcsolatot, akit ajánlás útján találtunk meg. Nem az a mérvadó, amit az adott cég a saját weboldalán saját magáról publikál. Akár kicsi, akár nagy cégről beszélünk, fontos, hogy legyen pozitív tapasztalatunk, ha ilyet nem találunk a közvetlen ismeretségünkben, akkor bátran kérdezzük az adott cég ügyfeleit!

Hirdetés
Hirdetés