A kistelepülésen élő általános iskolásokat célozzák meg.
Tanítsunk Magyarországért! elnevezéssel a társadalmi felzárkózást és érzékenyítést célzó program indul – jelentette be György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára december 4-én Budapesten.
A programot a december 5-i Önkéntesek Világnapja alkalmából az ITM és az Emberi Erőforrások Minisztériuma hívta életre a Klebelsberg Központ és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája közreműködésével.
György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára program céljaként jelölte meg a kistelepülésen élő általános iskolások támogatását tanulmányaik sikeres elvégzéséhez, továbbá az egymásról való gondoskodást és a közösséghez tartozás élményének megélését.
Szeretnék segíteni a diákokat, hogy képesek legyenek a legtöbbet kihozni magukból, legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és végül a munkaerő-piacon való elhelyezkedés.
A program a 2019/20-as tanévben Borsod, Szabolcs, Hajdú-Bihar és Baranya megyében ötven településen indul el. Részeként egyetemisták mentorálnak 7 és 8 osztályos iskolásokat, amiért havi 30 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek. Ha a diákok eredményei javulnak a mentorok további juttatásra számíthatnak. Az államtitkár arra biztatott, hogy az érdeklődő egyetemisták már januártól vegyék fel a programhoz való csatlakozás feltételéül szolgáló kurzusokat az érintett településekhez közel eső egyetemeken.
A kezdeményezés másik pilléreként középiskolások is bekapcsolódhatnak a mentorálásba, a kötelező ötven órás közösségi szolgálat keretében választhatják ezt a tevékenységet. A programhoz csatlakozik a HÖOK idén tízéves Mentorprogramja is.
Az ITM munkavállalói Palkovics László miniszter döntése alapján, amennyiben vállalnak évi két nap mentorálást, erre az időre mentesülnek a munkavégzés alól. Emellett kérik a vállalatokat, ők is csatlakozzanak a kezdeményezéshez.
A program teljes költségvetése az első évre 1,5 milliárd forint, a kezdeményezés további pilléreit később jelentik be. Az együttműködést szándéknyilatkozat aláírásával erősítették meg a program kezdeményezői.
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője a programtól azt várja, hogy hosszútávon alakuljon ki a társadalmi felelősségvállalás a fiatalokban. A programban résztvevő 50 intézményt több mint 70 iskola közül választják ki, a kompetencia-mérések eredményei mellett figyelembe veszik, hány hátrányos helyzetű illetve sajátos nevelési igényű gyermek van az intézményben.
Horváth Zita felsőoktatási helyettes államtitkár korábban a programról elmondta: az első év tapasztalatai alapján az az egész országra kiterjeszthető.