Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Új életet kapott a vasút Mezőzombor és Sátoraljaújhely között

| 2019. 07. 13. | 18:14:00
Az a cél, hogy a Budapest-Miskolc közötti InterCity Sátoraljaújhelyig menjen.
Új életet kapott a vasút Mezőzombor és Sátoraljaújhely között
Hirdetés
Hirdetés

Elkészült a Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti vasúti vonalszakasz villamosítása. A vonalon július eleje óta villamos mozdonyok vontatta szerelvényeken közlekedhetnek az utasok. 

Mezőzombor és Sátoraljaújhely között 46,3 kilométer hosszú vasúti vonalszakaszon megépült a villamos felsővezetéki rendszer a szükséges energiaellátó rendszerrel együtt, és megújult a szerencsi vontatási transzformátor állomás. A felsővezeték kiépítésével párhuzamosan felsővezetéki energia távvezérlő és helyi távvezérlő berendezés is létesült.

Az utaskomfort emelése érdekében minden állomáson és megállóhelyen korszerű térvilágítást, akusztikus és részben vizuális utastájékoztató berendezéseket telepítettek.

Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak állomáson magas utasperonokat, új biztosítóberendezést, a téli közlekedés biztonsága érdekében villamos váltófűtő berendezéseket építettek. Sátoraljaújhelyen szerelvény-előfűtő telep és korszerű forgalomirányítási diszpécserközpont létesült. Több helyen átépítették a közúti és gyalogos átkelőket is.

A vasútvonal villamosításával párhuzamosan a MÁV felújításokat végzett a pályán. A Sárospatak és Sátoraljaújhely közötti árvízveszélyes területen, mintegy négy kilométer hosszon a földmű- és a pályaszintet egy méterrel megemelték, így a Bodrog esetleges áradása során csökken a vonatforgalom átmeneti kieséseinek kockázata. A NIF Zrt. projektjében nem érintett 3,1 kilométer vonalszakaszt 2018-ban a MÁV saját forrásból újította fel, összehangolva egyéb fejlesztésekkel. A MÁV FKG Kft. 2012-2018 között a MÁV megbízásából és forrásából, több ütemben végezte a Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasútvonal 32 kilométer hosszú szakaszának átépítését, mely ezt követően lehetővé tette vasúti pálya teljes villamosítását. A korszerűsítés során 100 km/h sebességű pályát építettek ki, továbbá 32 műtárgyat és 20 útátjárót is felújítottak.

A vasúti menetrend a Rákos–Hatvan vasútvonal felújításának befejezése után változhat. A MÁV-START az eljutási időre és a megbízható csatlakozásokra is figyelemmel több szervezet együttes bevonásával alakítja ki azt.

A vasúttársaság célja, hogy a Budapest és Miskolc között közlekedő InterCity-vonatok útvonalát Sátoraljaújhelyig meghosszabbítsa,

így a Budapest és Sátoraljaújhely közötti menetidő – a vágányzár előtti sebesvonatok menetidejéhez képest – hozzávetőlegesen 40-50 perccel csökkenjen.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium a gyors, kényelmes és versenyképes személy- és áruszállítás feltételeinek megteremtésére törekszik. Ennek érdekében a magyar kormány összesen mintegy 1700 milliárd forint értékben fejleszti a vasúti közlekedést. A Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakaszon elvégzett felsővezeték-építési munkák befejezésével a hazai villamosított vasútvonalak összes hossza 3100 kilométer fölé nőtt.

Befektetés a jövőbe

Hörcsik Richárd, a térség országgyűlési képviselője elmondta, hogy a zempléni vasútvillamosítás már évtizedek óta napirenden volt. Ez a fejlesztés tulajdonképpen a jövőbe való befektetés, hiszen a dízelüzemnél lényegesen olcsóbb a villamos vontatás; az energiaellátó rendszer kiépítése így mindig megtérül. A beruházás eredményeképpen elmaradhat a mozdonycsere, amely az állomás paramétereitől függően 10-15 perc késedelmet is jelenthet.

Szamosvölgyi Péter, Sátoraljaújhely polgármestere hangsúlyozta,

Tokaj-Hegyalja megkapta azt a lehetőséget, amelyet az országban más helyek már evidenciának tekintenek.

Itt most nem csupán egy felsővezeték kiépítésről van szó, hanem a beruházás a felzárkózás lehetőségét is jelenti a térség számára.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hozzátette, hogy olyan fejlesztést adnakk át, amely nemcsak az ország északkeleti részében élők számára kiemelt jelentőségű, hanem a nemzeti vasúttársaság számára is. Jelentős e fejlesztés azért, mert általa emelhetik szolgáltatásaik színvonalát, csökkenthetik a menetidőt, és modernebb infrastruktúrával dolgozhatnak. A villamos vontatás bevezetésének köszönhetően jelentős mértékben csökken a károsanyag-kibocsátás.

Számok

Bach Róbert, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója ismertette a beruházás műszaki paramétereit: a projekt villamosítási részeként 1016 oszlopot állítottak, 69,35 kilométernyi felsővezetéket építettek ki, illetve több mint 145 kilométer megerősítő és tápvezetéket került feszítettek ki a megfelelő vontatási teljesítmény biztosítása érdekében. A projekt keretében 71 szakaszolót építettek be, továbbá 5 darab oszloptranszformátort telepítettek.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés