Hirdetés

Öt év alatt majdnem 9 milliárdot fizetett Miskolc, de nem elég

borsodihir.hu

2019.11.15. 11:58

Öt év alatt majdnem 9 milliárdot fizetett Miskolc, de nem elég
A naponta forgalomba adott járművek száma megközelíti a százötvenet (MVK Zrt. / Facebook)

Az önkormányzat akkor is jogkövető lesz, ha új törvény születik a helyi tömegközlekedés finanszírozásáról.

Hirdetés

Hirdetés

Tavaly 10,98 milliárd forint iparűzési adóbevétele keletkezett Miskolc városának, az önkormányzat ebből 3,55 milliárdot utalt a helyi közlekedési vállalatnak. Ez utóbbi összegen azonban messze nem azt kell érteni, hogy ennyibe került a megyeszékhely tömegközlekedése 2018-ban. Ennél sajnos jóval bonyolultabb a helyzet.

A lényeg: míg a Miskolci Városi Közlekedési (MVK) Zrt. a 2018-as működését 708 millió forint adózott eredménnyel zárta, addig a közszolgáltatási tevékenység 985 milliós veszteséggel járt. 2017-ben hasonló megosztásban 786 milliós adózott eredmény mellett 675 millió forint volt a mínusz. A közlekedési vállalat közszolgáltatási szerződésből eredő veszteségeit az önkormányzat elismerte, de nem mindig fizette ki azonnal. Így például 2018-ban is volt 2 milliárd forint követelésük az önkormányzattal szemben az előző évekre visszamenően.

A miskolci városháza a Borsodihír kérdésére közölte, az MVK Zrt. idén 497 millió forint állami normatívát kapott, ezen felül az önkormányzat 1,5 milliárd forintot tett a tömegközlekedési vállalat költségvetéséhez. A jelenlegi állás szerint – tájékoztattak – 600-800 millió forint közötti veszteséggel számolnak. Mindez azért is érdekes, mert Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár arról beszélt egy sajtótájékoztatón, hogy az önkormányzatoknak az iparűzési adóból származó bevételüket elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk, erről a jövőben törvénytervezet készül az Országgyűlés elé.

– Amennyiben a Tuzson Bence államtitkár által említett törvényi változás életbe lép, a miskolci önkormányzat, jogkövetőként, eszerint fog eljárni. Jelenleg az önkormányzat közgyűlése dönt az iparűzési adó, mint saját bevétel felhasználásáról. A város szolgáltató cégei feladatellátásra kapnak normatívát, de az önkormányzatoknak, így a miskolcinak is, ezeket minden esetben ki kell egészíteni saját forrással. Ez történik az MVK Zrt. esetében is. Illetve a saját bevételekből a pályázati önerő finanszírozását is megoldja az önkormányzat – reagáltak megkeresésünkre.

A miskolci önkormányzat 2014-2018 között 8,7 milliárd forintot fizetett ki az MVK-nak közszolgáltatói ellentételezésként, ehhez járult még a jelzett időszakban a helyi közlekedésre 2,33 milliárd forint központi támogatás. Ez összesen 11,05 milliárd forint.

Miskolc iparűzési adóbevétele 2017-2019

2017
Előirányzat: 10 milliárd 896 millió 900 ezer forint   
Teljesítés: 9 milliárd 821 millió 788 ezer forint
2018 
Előirányzat: 10 milliárd 896 millió 900 ezer forint   
Teljesítés: 10 milliárd 987 millió 846 ezer forint
2019
Előirányzat: 11 milliárd 880 millió forint

A MVK Zrt. 2018-as pénzügyi beszámolójából kiderül, a cég értékesítési nettó árbevétele az előző évi 4,49 milliárd forinthoz képest 524 millió forinttal nőtt. Ebből a személyszállítás növekménye 20 millió forint (3,35 milliárd), míg az egyéb tevékenységekből (ipari, szolgáltatási) 34 millióval több folyt be (322 millió). Közben a fogyasztói árkiegészítés a 2017-es 876-ról 849 millió forintra csökkent.
A társaság bevételének 95,7 százaléka a lakossági viteldíjakból származik.

Az MVK Zrt. jelenleg 166,7 kilométer autóbusz-vonalhálózaton 44 buszjáratot és 11,6 kilométer hosszú villamos-vonalhálózaton két villamosjáratot üzemeltet. A belterületen lakók 76 százaléka 300 méteren, a külterületen lakók 91 százaléka 500 méteren belül érheti el a legközelebbi megállóhelyet. Munkanapokon átlagosan közel 380 ezer fő utast szállítanak a társaság járművei. A naponta forgalomba adott járművek száma megközelíti a 150-et.
MiskolcönkormányzatTuzson BencetömegközlekedésMVK Zrt.

Hirdetés

Szóljon hozzá!