Hirdetés
Hirdetés

Öt éve is katasztrófát élt át Európa

| 2020. 03. 24. | 23:06:00
Március 24-én ütközött hegyoldalnak a Germanwings járata.
Öt éve is katasztrófát élt át Európa
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Germanwings 9525-ös, Barcelona és Düsseldorf közötti menetrend szerinti járata 2015. március 24-én lezuhant. Az Airbus A320-as a Nyugati-Alpokban hegyoldalnak repült. A gépen 144 utas és 6 fő személyzet tartózkodott.

A járat az eredeti menetrend szerint március 24-én 9.35-kor indult volna Barcelonából és 11.55-kor kellett volna megérkeznie Düsseldorfba. Végül majd félórás késéssel, közép-európai idő szerint 10.01-kor szállt fel a barcelonai El-Prat repülőtérről.

A felszállást követően a Lyoni-öböl felett érte el az utazómagasságot. Marseille és Toulon között belépve a dél-franciaországi szárazföldi területre, enyhe szögben eltért a megadott repülési iránytól, a hozzárendelt repülési magasságtól és jóváhagyás nélkül gyors repülésimagasság-csökkentésbe kezdett. A pilótákkal való sikertelen kapcsolatfelvételt követően a légiirányítás vészhelyzetet jelentett, és riasztották a Francia Légierő legközelebbi készenléti vadászrepülőgépeit. A gép kb. 10 perc alatt körülbelül 2000 méter magasságig ereszkedett, mielőtt 10.41-kor eltűnt a radarokról. A francia légügyi hatóság közleménye szerint a gép személyzete nem adott le vészjelzést. Az időjárási körülmények nem voltak kirívóak.

A becsapódás helyszínétől körülbelül 140 kilométer távolságra fekvő katonai légi támaszpontról felszálló Mirage 2000C már nem érte levegőben az utasszállító repülőgépet.

A 9-10 percig tartó, közel egyenletes ereszkedés alatt a gép végig tartotta a repülési irányt, a személyzet nem kommunikált az irányítással. A válaszjeladót a pilóták nem állították át egyik vészhelyzetet jelző kódra sem.

A repülőgép végül kb. 700 km/h sebességgel nekirepült egy hegyoldalnak, és a becsapódáskor apró darabokra szakadt. 

A gép

Az Airbus A320–211 repülőgépet 1990-ben gyártották, közel 25 éves korával a légitársaság egyik legidősebb gépe volt, közel 58 300 órát repült és 46 700-szor szállt fel. A gép korábban a fapados Germanwings anyavállalata, a Lufthansa flottájában repült.

A gép utolsó rutinellenőrzését egy nappal a baleset előtt, 2015. március 23-án végezték.

Lubitz, a beteg első tiszt

A pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket rögzítő fekete doboz hangfelvételéből az derült ki, hogy az egyik pilóta kiment a fülkéből, azonban már nem tudott visszajutni. Az ajtón kopogtatott, de nem érkezett válasz, a felvételen még az is hallható, ahogy megpróbálják betörni a fülkeajtót. Március 26-án a marseille-i ügyészség sajtótájékoztatóján elmondták, hogy az első tiszt, Andreas Lubitz egyedül maradt a fülkében. A Lubitz lakásán tartott házkutatás során olyan összetépett dokumentumot találtak, amely szerint Lubitz orvosi kezelés alatt állt, és betegsége miatt aznap nem is dolgozhatott volna. Búcsúlevelet nem hagyott. A hatóságok szerint valószínűleg szándékosan vezette hegyoldalnak a vele együtt 150 embert szállító repülőgépet.

Az Európai Pilóták Egyesülete közleményében súlyos hibának és idő előtti feltételezésnek itélte a francia ügyészségnek azokat a kiszivárogtatott információit, miszerint az első tiszt szándékosan okozta a katasztrófát.

Áldozatok

A 144 utas legtöbbje német és spanyol volt, közöttük két csecsemő is volt. Az utasok között egy németországi, halterni gimnázium 16 tanulója és két kísérő tanárnő is volt, akik egy spanyolországi diákcsereprogramot követően tartottak haza.

Hirdetés
Hirdetés