Hirdetés
Hirdetés

MotoGP-pálya: 2023-ban több száz milliós veszteséget termelt az építésért felelős cég

Cívishír | 2024. 07. 22. | 14:19:18
Rengeteg pénzt költöttek el már a beruházásra. Jelenleg úgy tűnik, a Debreceni Egyetem hasznosíthatja a területet.
MotoGP-pálya: 2023-ban több száz milliós veszteséget termelt az építésért felelős cég
A projekt 2020-as bejelentésén (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Május végén a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. is közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját. A kormányzati megszorítások miatt határozatlan időre elhalasztott hajdúnánási MotoGP-pálya építésében is aktív szerepet vállaló, a magyar autó- és motorsportért felelős cég 2023-ban valamivel jobb eredményt ért el, mint két éve, de még így is veszteséges volt a működése – írja az Átlátszó.

A tavalyi évben 584 milliós veszteséget hozott össze a cég, egy évvel korábban ez a szám 2 milliárdra rúgott. A kiegészítő mellékletben olvasható, hogy 2023-ben a HUMDA Zrt. nagyrészt támogatásokból finanszírozta a rábízott feladatokat. Szintén a kiegészítő melléklet ír arról, hogy a vezető tisztségviselők díjazása a 2022-es 67,5 millióról tavaly 72,1 millióra nőtt.

A portál szerint a veszteséges működés ugyanakkor nem akadályozta meg a céget abban, hogy bruttó 1,395 milliárd forint értékben keretszerződést kössön az állami kommunikációs költéseken rendre taroló Balásy Gyula cégeivel, a Lounge Design Kft.-vel és a New Land Media Kft.-vel. A tenderről az RTL számolt be októberben: a szerződés a keretösszeg kimerüléséig, de legkésőbb idén július végéig érvényes. A cég az elmúlt évek során több alkalommal cserélt gazdát, vezető tisztségviselője idén márciustól az a Dr. Maurer Szemere, aki korábban a Fidelitas egykori külügyi kabinetvezetője, illetve Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadó titkára volt. Emellett 2019-ig az Orbán-kormánynak tanácsokat adó Magyar Gazdaságkutató Zrt. (korábbi nevén Századvég Gazdaságkutató Zrt.) igazgatósági tagjaként is tevékenykedett. Az elmúlt években pedig a Századvég egészségügyi üzletágának vezetőjeként hivatkozott rá a kormánypárti sajtó.

Mint ismert, 2020. június 20-án jelentették be, hogy hatvanötmilliárd forintból valósulna meg a Hajdúnánás mellett felépíteni tervezett keleti-magyarországi MotoGP-pálya és annak kiszolgáló egységei; a tervek szerint az első futamot 2023-ban rendezték volna meg. 2020 októberében a Magyar Közlönyben is megjelent, hogy egy kormányzati pénzátcsoportosítás eredményeként 800 millió forintot biztosítanának a MotoGP-pálya megvalósításhoz szükséges ingatlanvásárálásokra. Tiba István, a térség fideszes országgyűlési képviselője – akit havi egymillió forintos fizetés mellett a versenypályához kapcsolódó fejlesztések koordinációjáért felelős miniszteri biztosnak neveztek ki három éve – a Cívishírnek 2021 májusában azt mondta, szeptemberben vagy októberben elkezdődhetnek a mélyépítési munkálatok, 2023-ra pedig a terveknek megfelelően elkészülhet a világ első számú gyorsaságimotoros-versenysorozatának magyarországi állomása. Ekkor még nem sikerült megegyezni a gazdákkal, akiknek a földterületét érintette volna a beruházás. 2022 szeptemberére szinte biztossá vált, hogy a háborús megszorítások miatt felfüggesztik a beruházást.

Az RTL számításai szerint pedig a pályaépítés bejelentése óta több mint 4 milliárdot költöttek el a beruházásra.

A hajdúnánási képviselő-testület 2024. április 12-i rendkívüli ülésén úgy határozott, „elfogadja és támogatja” a területnek a  Debreceni Egyetemhez kerülését. Kérték, a kormány olyan döntést hozzon a hasznosításról, amely – a sportcél mellett – környezetbarát módon és fenntarthatóan szolgálja a város gazdasági erősödését, a munkahelyteremtést. Szólláth Tibor polgármester elmondta, hogy „úgy néz ki, a MotoGP-pálya nem valósul meg, de ennek kimondása a kormány feladata”. Az ő tudomása szerint a hasznosításra a  Debreceni Egyetem jelentkezett, s a miniszterelnökségi egyeztetésen reális alternatívaként hangzott el, hogy hozzájuk kerüljön a terület. 

További híreink