A prosecco története, varázsa és fogyasztásának igazi különlegessége

Melyik országhoz, illetve tájegységhez köthető valójában a prosecco? Miben keresendő az a fajta növekvő kereslet, amely prosecco kapcsán most már évről évre látványosan megfigyelhető? Mitől ennyire kedvelt ital a prosecco?
Ezekkel az izgalmas kérdésekkel foglalkozunk a bejegyzés keretei között, kiemelve egyúttal a modern kori prosecco készítés fontosabb összetevőit.
Dióhéjban arról, amit a prosecco kapcsán alapvetően tudni érdemes:
A prosecco gyakorlatilag nem más, mint egy Északkelet-Olaszországból származó, egészen különleges fehérbor, vagy jobban mondva pezsgőváltozat. A tradicionális értelemben vett prosecco előállítása Friuli-Venezia-Giulia és Veneto tartományokhoz köthető.
Hogyha még inkább pontosítani szeretnénk a dolgot, akkor a legfontosabb termőterületet Veneto tartományban Conegliano és Valdobbiadene települések között kellene keresni. Fontos tudni, hogy a prosecco egészen a ’60-as évekig édes pezsgőnek számított.
Időközben viszont sokat finomodott az alkalmazott szőlészeti és borászati technológia, így a hozzáadott cukor mennyiségének a csökkentéséhez is adott volt a lehetőség. Olyannyira, hogy manapság már brut, dry vagy extra dry édességi fokozattal is könnyedén beszerezhető prosecco.
Milyen úton és módon válik a prosecco buborékossá?
Többféle módszer is rendelkezésre áll a prosecco elkészítéséhez. Ahogyan az a pezsgőknél is szokás, az alapbor újraéleszthető tartályban, ezt szokás charmat elnevezéssel illetni. A másik lehetőség a palackban történő újraerjesztés, vagy másik nevén a methodo classico.
Mivel a charmat költséghatékonyabb, vagyis olcsóbb megoldásnak számít, ezért régiószerte széles körben alkalmazzák. Ugyanakkor azt is hozzá kell tenni, hogy a Conegliano-Valdobbiadene Prosecco Superiore területeken a hagyományos pezsgőkészítési eljárás is kedvelt opciónak számít.
Vagyis ezeken a helyeken palackban történik meg a másoderjesztés, méghozzá a hozzáadott élesztő és a cukor bevetésével együtt.
Mennyire számít népszerű italnak a prosecco manapság?
Olyannyira, hogy a 2013-as évre a prosecco globális értékesítése a champagne eladásait is képes volt lepipálni. Hogy pontosítani tudjuk az arányokat, amíg a minőségi francia pezsgőből 304 millió palackot sikerült eladni, addig a proseccoból 307 millió értékesítése történt meg globális szinten.
Úgyhogy akár úgy is fogalmazhatunk, hogy a hosszú évek tudatos és kitartó munkájának gyümölcseként a prosecco mára nyugodtan értelmezhető a champagne kedvelt alternatívájaként. Ennek pedig nem pusztán a kedvezőbb árfekvés az oka.










































