Lesújtó a borsodi diákok szövegértése

Minden évfolyamon, minden mérési területen rontottak a diákok a 2023-as kompetenciaméréseken. Míg azonban Budapesten és Nyugat-Magyarországon jellemzően jobb eredmények születtek, addig az észak-magyarországi vármegyékben élő gyerekek eredményei jóval elmaradnak az átlagtól – közölte az eduline.hu.
Mint írják: a mérések során vizsgálták a 4-11. osztályos tanulók szövegértési és matematikai képességeit, a 6-11. osztályosok természettudományos műveltségét, továbbá a 6-8. évfolyamos tanulók angol és német nyelvtudását.
Az Oktatási Hivatal tájékoztatója szerint a 2023-as méréseken szövegértésből 6. évfolyamon átlagosan 1432 képességpontot szereztek a diákok, ami 43 ponttal marad el a 2022-es (gyenge) eredménytől. A 2022-es eredményekhez képest 8. évfolyamon 22 pontot rontva 1513 képességpontot szereztek, 10. évfolyamon pedig 17 pontot rontottak az előző évi eredményekhez képest, így összesen 1583 pontot szereztek a tanulók.
A hivatal honlapján található interaktív felület térképén ugyanakkor látható, hogy megyénként igen változó eredményeket értek el a diákok. A 6. osztályosok például a legjobban teljesítő Budapesten 1487 pontot szereztek szövegértésből, Csongrád-Csanád vármegyében 1472, Vas vármegyében pedig 1471 pontot, ami magasabb, mint az országos átlag. Ezzel ellentétben a leggyengébben teljesítő vármegyékben még az 1400 pontot sem érték el.
- Jász-Nagykun-Szolnok megyében 1395,
- Heves megyében 1391,
- Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 1372,
- Nógrád megyében 1369,
a legrosszabbul teljesítő Borsod-Abaúj-Zemplén megyében pedig mindössze 1350 pontot szereztek.
Hasonló tendencia látható más évfolyamokon is. Míg az országos szövegértés átlag a 8. osztályosok esetében 1513 pont lett, addig a budapesti diákok 1568 pontot szereztek. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyeiek viszont csak 1434-et, a 10. évfolyamon pedig - ahol az országos átlag 1538 pont lett - a Győr-Moson-Sopron vármegyei diákok teljesítettek a legjobban. Összesen 1627 pontot értek el, 6 ponttal többet, mint a fővárosban élő 16 évesek, 119 ponttal megelőzve a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében élő, leggyengébben teljesítő kortársaikat.
A romlással kapcsolatban az Oktatási Hivatal azt írja; annak még mindig köze lehet a Covid-19 járványhoz, illetve az amiatt elrendelt online oktatáshoz, továbbá "a digitális átállást követően 2023-ban is jelentős változások történtek a mérés lebonyolításában, tesztdizájnjában és kiértékelésében: 2023-ban a mérésben kizárólag zárt végű feladatok, illetve szám beírását kérő, szakértői kódolást nem igénylő feladatok szerepeltek."




























