Mit tudsz a haszonáldozat költségről?

Sajnos még ma is köztünk járnak azok a vállalkozók, akik, ha nem is nyíltan, de lelkük mélyén marketingtagadók. Gondolunk például arra, hogy eldicsekednek azzal, hogy nulla ráfordítással is hozták a várt eredmény. Na de mennyi az annyi? Egyáltalán volt-e jelentős mértékű növekedés? A stagnálás után bizony hamar megindulhat a mélyrepülés, ha az ember nem vigyáz.
Az opportunity cost jelentése
Maga a fogalom annyit tesz, hogy az üzleti döntések során a nem választott alternatíva hozama a választottal összehasonlítva, fontos, hogy ilyenkor hasonló kockázatú opciókkal számoljunk. Lényegében egy láthatatlan költségről van szó, ezért az opportunity cost csupán a haladó cégvezetők körében kerül elő mint probléma.
Mondhatni ez egyfajta mulasztás, veszteség, és a legfájdalmasabb az egészben, hogy nem években mérve okoz gondot, hanem már heti szinten is jelentős anyagi veszteség. Ezért nem mindegy, hogy a növekedés mellett tesszük le a voksunkat, vagy az éppen fennmaradást, stagnálást választjuk, ami idővel a lepusztulásba vezet.
Fontos megemlítenünk, hogy például szolgáltatóiparban legalább 10%-os növekedést ajánlott elérni éves szinten, a kereskedelem területén pedig ennél is magasabbat. Máris láthatjuk, hogy az ugyanolyan eredmények egyáltalán nem számítanak dicsőségnek, és ha be is vallja a vállalkozó, hogy nem fordít kellő mértékű összeget marketingre, még magát is kellemetlen helyzetbe hozhatja nemcsak a munkavállalói szemében, hanem a konkurensek előtt is.
Egy erősen versengő szektorban melyik cég ne akarná megszerezni a versenytárs célcsoportjának egy nagyobb szeletét?
Mi húzódik meg a probléma hátterében?
Egyértelműen a szemléletmód, hiszen azt állítani, hogy marketing nélkül is jól teljesít a vállalkozás, miközben számszerűen nem hozza a kötelezően elvárt növekedési szintet, tükrözi, hogy mi a baj forrása.
A vezetőség hozzáállása, ami persze kihatással lesz az alkalmazottakra, a cég legértékesebb embereire is, a saleses kollégákra és mindazokra, akik eszközök és költségvetés nélkül nem csoda, hogy nem tudnak jobb eredményt produkálni. De legalább a vezetőség elégedett. Ugye, hogy ellentmondásos és abszurd?
Amikor nem látjuk be, hogy a baj jelen van, sőt egyenesen tagadjuk, az vajon megéri hosszú távon?
A megoldás könnyebb, mint gondolnánk
Létezik egy másik út, ha valóban ódzkodunk attól, hogy marketinggel foglalkozzunk, ez pedig a kiszervezés. Például a 7Blog online marketing ügynökség szakértői csapatára is rábízhatjuk vállalkozásunkat. Így az opportunity cost képében elpazarolt összegeken komoly fejlődést érhetünk el, idővel még több beruházás, bővítés, új termékek fejlesztése is beütemezhető.
Az igazán jó vezető feladata, hogy meghozza a megfelelő döntéseket, ugyanígy a marketing kiszervezés is egy ideális döntés lehet.










































