Hirdetés

Jöhetnek az iskolabuszok Borsodban is

hvg.hu

2018.12.06. 19:45

Jöhetnek az iskolabuszok Borsodban is
Fotó: hvg.hu/vásárhelyi önkormányzat

A járműveknek nagyon biztonságosaknak kell majd lenniük.

Hirdetés

Ősz eleje óta keringenek informálisan pletykák arról, hogy a kormány iskolabusz-hálózat kiépítését tervezi, két hete pedig félhivatalosan is megemlítette Palkovics László miniszter - írja a hvg.hu, amely egy, a birtokába került előterjesztésre hivatkozva a bevezetés tervezett dátumát 2021-re teszi.

Kifelé nyílik majd az ajtajuk, biztonsági üvegből lesz az ablakuk, lesz bennük tolatókamera, és sárga színűek lesznek – egy hvg.hu birtokába jutott előterjesztés szerint egyelőre ennyit lehet biztosan kijelenteni azokról az iskolabuszokról, amelyekkel az innovációs és technológiai minisztérium tervei szerint több százezer magyar gyerek járhat majd iskolába.

A Volánbusz Zrt. tízmilliárdos flottabővítésének apropóján ejtett pár szót a miniszter a tervről, melynek egyelőre gyakorlatilag minden egyes pontja nyitott egészen attól kezdve, hogy kik, mikor és milyen formában járjanak majd a buszokkal, egészen odáig, hogy ki és miből finanszírozza azt.

A költségekről egyelőre annyi derül ki, az egy tanulóra jutó szolgáltatási egységköltség 918 forint, illetve hogy a kecskeméti és debreceni pilotprojekt eszköz- és szolgáltatás-beszerzéseit a minisztérium alá tartozó, egyben a programot irányító Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) állja majd, a hálózat országos elindításának előkészítésére pedig 2018 végétől 2020-végéig összesen 3,95 milliárd forintot költ majd az ITM.

Nem új az elképzelés

Az iskolabuszok hazai meghonosításának terve egyébként már az előző kormányzati ciklusban, még Palkovics László oktatási államtitkársági idején felvetődött, de akkor nem országos hálózatként, hanem

a tervezett iskolaközpont-rendszer szükséges tartozékaként, főként azokban a hátrányos helyzetű térségekben, ahol a kevés gyerek miatt már nem, vagy nem jó színvonalon működött például felső tagozat.

Az ilyen településen lakó gyerekek egy távolabbi, de jól felszerelt iskolába (iskolaközpontba) buszoztatása az erőforrástárca akkori tervei szerint még mindig jobban megérte volna, mint fenntartani a tanár- és eszközhiányos, rossz színvonalú intézményeket.

Anyagi segítség

A koncepció – a remények szerint - a gyermekvállalási kedvet is ösztönzi majd, mert – mint az előterjesztésben fogalmaznak:

„az iskolabusz adott esetben jelentős anyagi, szervezési segítséget nyújthat a családoknak, ezáltal hozzájárulhat a gyermekvállalást ösztönző társadalmi-gazdasági környezet kialakításához”.

Egyelőre még sok a bizonytalanság, viszont annyi bizonyos: az iskolabuszoknak rendkívül szigorú biztonsági előírásoknak kell majd megfelelniük.

A biztonságot a járművek felépítése, külső-belső kialakítása, gyermekbiztonsági rendszerei és olyan kötelező kiegészítők garantálják, mint az első lökhárítóból kihajtható, busz előtti átrohanást megakadályozó rúd, vagy a ma még csak a legkorszerűbb járművekre jellemző vezetéstámogató – forgalmi sáv tartásában, sávváltásban vagy holttér figyelésében segítő, illetve elalvás- és fáradságérzékelő – rendszerek. A buszokat videokamera- és GPS-nyomkövető mellett egy olyan, a központi rendszerrel összeköttetésben lévő beléptető-egységgel is felszerelik majd, amely alapján a szülő nemcsak azt tudja követni, hogy a gyereke megérkezett-e reggel az iskolába, vagy éppen felszállt-e visszafelé, hanem – néha jól jön – azt is, hogy éppen hol tart, hány perc múlva száll le majd.

 

Volániskolabusz

Hirdetés

Szóljon hozzá!

Hirdetés