A taktilis vezetősávok vasútállomásokon is hasznosak lehetnek
A hírekben sajnos sokat hallhatunk olyan balesetekről, melyek gyengénlátó vagy vak emberekkel történnek amiatt, hogy nem volt biztosítva számukra a megfelelő tájékozódási lehetőség.
A Csúszásgátlószalag.hu mérnökei által kialakított taktilis vezetősávok ezeket a szerencsétlenségeket hivatottak megakadályozni. Mai írásunkban ezt az innovatív megoldást fogjuk egy kicsit jobban is bemutatni.
Mik azok a taktilis vezetősávok?
A taktilis vezetősávok olyan speciális burkolati elemek, melyek kifejezetten olyan embereknek lettek kifejlesztve, akik látásproblémákkal küzdenek, például gyengénlátóknak, illetve vakoknak. A gyártónak az volt a célja, hogy megkönnyítse, valamint biztonságosabbá tegye számukra a közlekedést, tájékozódást.
Azok, akiknek tökéletes a látása, ritkán gondolnak bele abba, hogy a különféle látásproblémákkal, esetleg teljes vaksággal milyen nehéz és veszélyes a köztereken való közlekedés. A tájékozódás során az egyik legfontosabb érzékszervünk a szemünk, ha azonban pont erre nem támaszkodhatunk, akkor az sok nehézséget eredményez.
A taktilis vezetősávok olyan burkolati elemeket jelentenek, melyek kidomborodnak és textúrájukban eltérnek a környezetüktől. Ennek köszönhetően lábbal, illetve bottal könnyen érzékelhetőek.
A sávok többféle kivitelben készülnek, vannak irányító, illetve figyelmeztető változatok. Az előbbiek segítenek az útvonal, haladási irány követésében, az utóbbiak pedig különböző veszélyekre – például útkereszteződésre – figyelmeztetnek.
Miért lehetnek hasznosak vasútállomásokon?
A vasútállomás tipikusan egy olyan helyszín, ami fokozott veszélyt jelent a gyengénlátók és vak emberek számára.
Egyrészt azért, mert sok esetben nagy a tömeg, ráadásul sokan sietnek, ami megnehezíti a biztonságos tájékozódást. Másrészt pedig mivel a peronok közvetlenül a vasúti sínek mellett helyezkednek el, ha valaki nem érzékeli, hol van a szélük, akkor könnyen leeshet a sínek közé.
Amennyiben kiépítésre kerülnek a vezetősávok, akkor azok képesek figyelmeztetni a látásproblémákkal küzdőket arra, hogy merre kell haladniuk, illetve hogy hol vannak a veszélyes területek, ahol nem szabad tartózkodniuk.
A vezetősávok kontrasztosak, csúszásmentesek, illetve időjárásállóak. Így az érintettek akár kíséret nélkül, teljesen önállóan is biztonságosan tudnak közlekedni, vonattal utazni.
Nemrég Gödöllőn és környékén is kiépítésre került
A taktilis vezetősávok nemrég Gödöllő állomás és Máriabesnyő megállóhely várótermében, illetve Bag megállóhely felüljáróján is kialakításra kerültek.
Korábban fémes jelölések elhelyezésére került sor, amik nem feleltek meg az MVGYOSZ ajánlásának, illetve a vonatkozó ISO követelményeknek. Amellett, hogy csúszásveszélyesnek ítélték a szakemberek, kontrasztossági szempontból sem találták megfelelőnek.
Bízunk benne, hogy sikerült átfogó képet adnunk arról, hogy miért hasznosak a taktilis vezetősávok, és miért érdemes alkalmazni őket akár vasútállomásokon is.